Grattis!
Du
har blivit medveten om Allah och har funnit mycket glädje i islam.
Du har en familj och du vet hur du ska göra för att hålla dig
frisk, men ditt utseende håller på att förändras och du märker
att du inte längre ser lika ung ut som tidigare. Du kan inte längre
träna för att hålla dig i form och det gör att du känner dig
stressad, eftersom du inte kan kontrollera din egen kropp.
Lign
up energy and take action.
Vad
du måste göra är att förändra ditt tänkesätt och dina känslor
kring din förändrade kropp. Om du straffar dig med skuldkänslor
som gör att du känner dig obekväm kommer du att må dåligt,
vilket också betyder att du är långt från Allah. Dina avsikter är
det som Allah tittar på. Du måste acceptera livet som det är,
eftersom du inte kan kontrollera det. Allah kontrollerar livets gång.
Det du kan göra är att skapa fred med dig själv och ditt inre.
När
du skapar fred med dig själv och låter det vara som det är, livets
gång kommer du att känna dig lugn. Säg positiva saker till dig
själv. Idag, när jag åt halal-maten, fick jag i mig hälsosam föda
och när jag tittade mig i spegeln såg jag Allahs perfekta skapelse.
Jag hade en framgångsfull dag idag, eftersom jag kände mig tacksam
för det jag hade. Jag kände kärlek istället för hat. Jag
terroriserade inte mig i affären idag, utan valde mat som är bra
för mig och jag gillade vad jag valde. Jag valde att äta sådant
som jag gillade utan att vara arg på mig själv. Du visar dig själv
ovillkorlig kärlek.
Vad
säger Allah om mat?
2:168
MÄNNISKOR! Ät av det som jorden ger och som är tillåtet
och
hälsosamt, och följ inte i Djävulens spår; han är sannerligen er
svurne fiende.
[5:4]
De
frågar dig vad som är tillåtet
för
dem. Säg: "All god, hälsosam föda är tillåten för er."
[Tillåtet
är]
också vad sådana djur fångar åt er som ni dresserar för jakt och
lär något av det som Gud har lärt er; men uttala Guds namn över
det och frukta Gud - Gud är snar att kalla till räkenskap.
[5:96]
Det
som fiske i hav [och andra vatten] kan ge och allt ätligt som kan
hämtas därifrån är tillåtet
för
er, till nytta och glädje för er och för dem som befinner sig på
resa, medan jakt till lands är förbjuden för er under pågående
vallfärd. Och frukta Gud - det är till Honom ni skall samlas åter.
22:30]
Detta
[är vad Gud har föreskrivit]; den som håller Guds bud och förbud
i ära skall ha det till godo hos sin Herre. [Köttet av alla]
boskapsdjur är tillåtet
för
er med undantag av vad som särskilt sagts vara förbjudet. Håll er
på avstånd från den smutsiga [synden att dyrka] falska gudar och
avhåll er från lögnaktigt tal.
[6:145]
Säg
[Muhammad]: "I det som har uppenbarats för mig finner jag
ingenting ätbart som är förbjudet
utom
självdöda djur, spillt blod eller svinkött - det är orent - eller
det som i synd offrats till någon annan än Gud." Men den som
tvingas [att äta sådant av hunger] - inte den som överträder
[förbuden] av trots eller som går längre [än hungern driver
honom] - [skall finna att] Gud är ständigt förlåtande,
barmhärtig.
Om
du skulle äta av sådant som inte är tillåtet, gör som Allah, be
om förlåtelse och förlåt dig själv för ditt misstag. Om Allah
är beredd att förlåta dig, kan du också göra det. Allah vill
inte skuldbelägga någon för de misstag de gör, utan bara
förbereda dem så att de når en högre medvetandegrad.
Allting
i Universum är energi, det vill säga det rör sig hela tiden och
vibrerar. Planeterna rör sig runt solen, atomerna rör sig runt
kärnan. Ingenting är stilla. Allting rör sig och vibrerar, mer
eller mindre långsamt, och det gör även vi människor.
Det
som skiljer människor från allt annat är att Allah har gett
människor och jinn en själv, ett medvetande som kommer från Honom,
men det betyder fortfarande att vi är starkt sammankopplade med
allting runtomkring oss och att vi både påverkar och påverkas av
allting, inklusive maten vi äter.
Allting
rör sig i vågor och allting kan påverka eller påverkas av
varandra. Därför är det också så att vi som lever i en
tredimensionell värld också kan påverka den liksom man påverkar
och påverkas av den fyrdimensionella världen, den värld där jinn
vistas. En värld som vi inte kan se, men om man är jinn kan se vår
värld.
Genom
matematiken har vi lyckats förstå hur en jinn kan leva i en
fyrdimensionell värld och på så sätt interagera med oss, men för
de mindre matematiska människorna är det snarare så att jinnen gör
sig påmind genom hur de får dig att må och tänka. Vi ska vara
försiktiga och inte blanda ihop vad som är jinn och vad som är
Allah. Det är en stor skillnad. Jinn är skapade och därför
energi, medan Allah inte är skapad utan evig. Allah har förbjudit
alla muslimer som vill nå en högre medvetandegrad att lyssna på
musik, eftersom musik sänker den, medan det för en väldigt ledsen
person kan kännas effektivt att lyssna på musik eftersom den
faktiskt höjer hans eller hennes medvetandeförmåga.
Eftersom
de flesta muslimer idag är på samma nivå som resten av världens
befolkning i form av medvetandenivåer, är det inte konstigt att de
gillar att lyssna på musik, då deras energier är väldigt låga.
Då de inte läser Koranen som ökar deras frekvens tre-fyrdubbelt så
mycket, känner de ett stort behov av att lyssna på musik för att
”må bättre”. Men de kommer aldrig att komma förbi den nivån
om de inte går vidare i sin ”rening” av sig själv, för att nå
samma nivå som den profeterna, änglarna och andra muslimer som har
högre medvetandenivå än de själva har.
Det
är där maten spelar in. För att öka sin medvetandeförmåga måste
man börja bli medveten hur maten spelar in på den. Allah har
tillåtit all föda för oss, utom ett par. Vi kan äta vilt, allt
som lever i vatten, boskapsdjur, rött kött, kyckling, andra fåglar,
ägg, mjölk, levande föda, bönor, linser, nötter, frukt och
grönsaker samt den bästa drycken av alla, vatten. Detta är
tillåtet för oss, men för att komma ännu högre i medvetandenivå
måste vi gå ett steg till: fastan.
As-siyam,
fastan, betyder att avhålla sig från någonting. Det finns två
typer av fasta, den obligatoriska och den frivilliga.
[2:185]
För
att ge människorna vägledning [inleddes] i månaden Ramadan
uppenbarelsen av Koranen i vilken vägledningen klargörs och en
måttstock ges med vilken rätt kan mätas och skiljas från orätt.
Den av er som ser månens nytändning skall fasta månaden ut. Men
den som är sjuk eller [stadd] på resa [skall fasta därefter] under
motsvarande antal dagar. Gud vill göra det lätt - inte tungt - för
er. Håll [fastan under den föreskrivna] perioden och prisa Gud som
har väglett er - kanske skall ni visa [Honom] tacksamhet.
Alla
muslimer fastar under Ramadan. Profeten Muhammad förklarar vad som
händer när man fastar. Tiden mellan de fem dagliga bönerna, två
påföljande fredagsböner och två påföljande Ramadanmånader
sonar och gottgör för allt som hänt under dessa perioder,
förutsatt att man inte begått större misstag. Vad jag tolkar det
som är att medvetandegraden har ökats så mycket att alla negativa
känslor försvinner, eftersom ens handlingar påverkar ens känslor.
När vi fastar avhåller vi oss från bråk och ilska och
argumenteringar, grubblier, sådant som skapar oro och sorg och allt
som skapar rädsla. När vi fastar gör vi bara en sak, vi lovar och
prisar Allah i bönen, vilket stärker hjärtat och därmed också
glädjen.
Ett
stort misstag många muslimer gör är att de frångår vad Allah har
föreskrivit. Alla ska fasta som är friska. Det är
förutsättningarna för att komma högre i medvetandenivån.
Eftersom fastan är påfrestande för kroppen, då den håller på
att rena den, krävs det att ingenting annat håller på att renas.
Har man en bakterieinfektion kämpar immunförsvaret på att bekämpa
det och därför är inte fastan lika effektiv, ja till och med
skadlig, eftersom binjurarna inte bara måste kämpa på med
bakterierna utan också med själva rengöringen av kroppen.
Men
om du är frisk och hälsosam gör fastan att du kan nå en högre
medvetandenivå. Eftersom kropp och själ hör ihop, så gör också
maten och medvetandet det. Fastan renar levern, njurarna, ja, hela
kroppen, vilket är nödvändigt som förberedelse för en högre
nivå i medvetandet. Men är man sjuk kan man inte nå den oavsett om
man fastar eller inte och till och med förvärra läget och fördröja
läkningen, och Allah vet bättre.
18
timmars fasta per dag under en månad, vad gör det med kroppen?
Mindre blod kommer att gå från hjärtat till matsmältningsystemet,
vilket innebär att mer blod kommer att skickas till andra organ.
Kroppen gör sig av med kolesterolet som ligger i artärerna under
den här tiden. Lungorna avgiftas, magsäcken använder sig av fastan
för att göra sig av med allt som inte ska vara där, vilket gör
att matsmältningen blir effektivare. Även tarmarna använder sig av
fastetiden för att rena sig själv från allt som inte ska vara där,
vilket gör tarmarna ännu effektivare. Levern förser kroppen med
glykogen som är kroppens andra energikällan och bryter ner protein
och bryter ner fett för att förse kroppen med energi. Under fastan
jobbar njurarna med att öka dialysen, dvs processen då man bryter
ner salt och vatten, vilket sänker blodtrycket. Ramadan kan vara
mycket fördelaktig för oss, mentalt, fysiskt och spirituellt, så
länge man äter rätt mat och inte anstränger sig fysiskt.
Har
man dock binjuretrötthet är det inte fasta som gäller. Dina
binjurar är inte större än två valnötter, men är ansvariga för
att hantera något mycket viktigt, din stress. Om man känner kronisk
trötthet är det mycket väl binjurarna som är ansvariga. Den
största orsaken till binjuretrötthet är stress, som kan vara
emotionell stress, fysisk stress eller mental stress. Om binjurarna
är trötta påverkar detta humöret och man får depression,
trötthet, viktuppgång och sömnproblem.
På
samma sätt kan man koppla samman levern med ilska. Är man ofta arg
kan det bero på en sjuk eller överbelastad lever. Har man anemi kan
det bero på att mjälten inte fungerar. Orsaken kan vara att man
tänker för mycket. Har man astma kan det bero på att lungorna inte
fungerar och orsaken kan vara starka känslor av oro eller sorg som
ligger bakom. Fungerar inte njurarna kan orsaken vara rädsla. Renar
man dessa organ med fasta kommer också känslorna att försvinna.
Eftersom
levern renas kommer ilskan att försvinna. Allah har också sagt till
den som fastar, för att hjälpa reningen på traven, att vi ska
påminna oss själva genom att upprepa: Jag fastar, jag fastar, jag
fastar, när vi blir arga så att vi inte lägger på levern något
mer.
Eftersom
man renar lungorna kommer starka känslor av oro eller sorg att
försvinna under Ramadan.
Eftersom
njurarna renas kommer rädslor att försvinna.
Men
för att detta ska vara effektivt krävs det att vi tar hand om våra
binjurar och gör oss friska.
När
binjurarna är trötta blir de det i tre steg.
I
första steget blir dina kortisolnivåer höga och du är under
mycket stress. Oftast är det mycket trevlig stress. Kanske är du
student eller nybliven förälder, vilket är stressigt, men du trivs
och känner dig laddad och levande, mer än någonsin. Du behöver
det. Din kropp kräver det. Det är som en träningsövning. Men
nyckeln är anpassning och motståndskraft för att kunna ta hand om
den stressen, njuta av den och dra fördel av den och sedan lösa upp
den.
Om
du inte vilar och återhämtar dig tillräckligt kommer binjurarna
att bli överbelastade, vilket gör att dina kortisolnivåer och det
är då många upptäcker att de har problem.
Om
de förblir kvar i hög-kortisolstadiet för länge kommer du att gå
till andra nivån. Det betyder att kortisolnivåerna kommer att avta.
Det är då människor börjar att gå upp i vikt. Det är då man
inte längre kan sova ordentligt. Det är då sexlusten börjar att
avta. Det är då man vet att man har hälsoproblem.
Om
du förblir i stadie två alldeles för länge, och misslyckas med
att ändra din livsstil för att förändra binjurarnas tillstånd
genom att äta rätt, vila ordentligt, träna, kommer du att komma
till nivå tre. Här är dina binjurar utbrända och dina
kortisolniåer är lägre än någonsin, vilket gör att du känner
dig kroniskt trött och du är oförmögen att återhämta dig och
bli energisk trots att du vilar dig.
För
att beskriva hur det känna att vara frisk liksom att vara sjuk kan
vi säga att kortisolnivåerna är små energienheter. På morgonen
vaknar du normalt med omkring 20 enheter energi. När du lägger dig
är de nere på runt två. Det är normalt och gör att du känner
dig normal och du sover lätt och bra. Men många vaknar av minskade
kortisolnivåer, vilket gör att man känner sig uttröttad trots att
man just sovit. Och många går till sängs med förhöjda
kortisolnivåer, vilket gör att det är omöjligt att stänga av
hjärna och somna.
Det
finns tre anledningar till binjurarnas disfunktion.
Emotionell
stress, vilket ofta härleds från sorg eller förlust.
Dålig
kosthållning: Att äta alldeles för mycket kolhydrater som många
muslimer gör genom stort intag av couscous, socker i teer och ris,
kan påverka kortisolet och en viss grupp av kortikosteroider (ett
blodtrycksstabiliserande hormon). En an vde viktigaste sakerna som
kortisolet gör är att reglera immunförsvaret in din mage som
kontrolleras av kortisolet. Om du är stressad kommer immunförsvaret
i din mage att lida och förstöras och en bra bakterie ger plats
för en dålig, vilket skapar immunologisk felreglering som är
centrerad i och runt din mage. Två saker som kan hjälpa mot detta
är att regelbundet äta fermenterad mat och äta en diet med lite
socker och kolhydrater.
Kronisk
inflammation i din kropp: Inflammation är kännetecknet på alla
sjukdomar du kan tänka på, allt från diabetes till cancer, och
när den är kronisk stressar det systemet, inklusive binjurarna. En
strategi för att hjälpa inflammationen att försvinna är att
grunda sig i jorden, vilket inte kräver mer än att ta av sig
skorna och gå barfota utomhus, helst på daggvått gräs eller
stranden. Genom att sammanlänka dina hälar med jorden kommer det
att öka inströmningen av fria elektroner till din kropp vilket
hjälper till att få inflammationen att försvinna, tack vare den
anti-inflammatoriska handlingen.
Alla
inflammationssjukdomar och följdsjukdomar kommer av samma ursprung.
När kroppen blir sur börjar inflammationerna härja. Även känslor
skapar surhet i kroppen och därför är det viktigt att göra sig av
med negativa människor eller stressfulla situationer i livet som
påverkar dig och din hälsa. Inflammationen börjar genom att
kroppen måste reglera sig för att förhindra försurningen. Detta
gör den genom att ta vitaminer och mineraler från kroppen, om man
inte äter rätt mat. Först tar kroppen mineralerna från skelettet,
vilket leder till osteoporosis och ryggont.
Därefter
tar kroppen kalcium och natrium från käkarna. Om du någonsin fått
ont i käkarna är det en begynnande inflammation. Den kallas också
för arthritis.
Nästa
steg i inflammationsprocessen är musklerna och ligament vilket gör
att man lätt får blåmärken och sår. Syran i musklerna ger
fibromyalgi.
Därefter
tar kroppen från sina depåer i gallblåsan och
matsmältningssystemet. Man får också problem med arrytmi (i
hjärtat), angina (halsont), smärta i tarmarna, colitis, diarré,
Chrons, IBS.
Därefter
måste kroppen som nu börjar bli uttömd ta från esophagus,
njurarna, huden, lungorna, vilket orsakar astma, näsrinning och
öronproblem. Man får också urinproblem.
När
ph-värdet sjunkit så mycket som 7.41 till 7.35 kommer den att lägga
kolesterol i artärerna för att skydda sig från ph-obalansen.
När
kroppen gått så långt att den inte längre kan stjäla mineral
från kroppen börjar levern att producera ammoniak för att
neutralisera syran. Detta orsakar att ph-t sjunker till strax över
7.0.
När
levern förlorar sin förmåga att producera ammoniak börjar
cellerna att bada i flytande syra. Då använder kroppen som sista
utväg sina enzymer för att bryta ner abnormala celler i kroppen,
vilket de misslyckas med eftersom de kräver att kroppen har rätt ph
på 7.41 för att kunna fungera, vilket innebär att kroppen inte
längre kan skydda sig från tillväxt av abnormala celler och cancer
utvecklas.
Socker
i alldeles för stora mängder, både genom rent socker och för
mycket kolhydrater föder cancercellerna.
Tänk
på att känslor också påverkar ph-värdet i kroppen. Ju negativare
känsorna är, desto lägre ph får kroppen.
Hjälper
fasta att rena binjurarna?
En
av de mest effektiva metoderna för att kontrollera vikten och
insulinet är att fasta genom att hoppa över frukosten. Kroppen
använder sig av socker och fett för att skapa energi och man har
runt sex till åtta timmars förråd innan de tar slut, därefter tar
enzymerna som är anpassade för att bränna fettet slut och man kan
inte längre bränna fett, vilket gör att du går in i en gräslig
cykel. När man hoppar över frukosten kommer man att förlora sin
förmåga att bränna fett. Däremot, om du fortsätter att fasta mer
än 12 timmar kommer du att uppregulera dina enzymer och de börjar
återigen att bränna fett, medan enzymerna som förbränner
kolhydrater minskar, vilket gör att kroppen går in i en
fettbrännande tillstånd. Detta har tre fördelar:
Din
hunger under fastan för skräpmat och socker försvinner. Det är
nästan som magi.
Du
kan normalisera ditt kroppsfett och
din
kroppsvikt går ner, om du inte är väldigt muskulös, eftersom det
inte minskar din muskelmassa.
Men,
och det är ett stort men, du måste vara rätt hälsosam innan din
kropp kan anpassa sig till fastan.
Det
är väldigt svår att för en person att ha normal energi och bränna
fett när deras metabolism är helt förstörd. Ju mer dysfunktionell
ditt kortisol är, desto mer sabbad är din metabolism.
Så
om du lider av binjuretrötthet, på grund av alldeles för stor
mental, fysisk eller emotionell stress, tänk på att fasta kanske
inte är en så god idé.
De
som inte ska fasta är de unga, gamla, resande, gravida, ammande
kvinnor, kroniskt sjuka och svaga. De med binjuretrötthet är
kroniskt sjuka. Gravida och ammande har tillåtelse att fasta om de
känner att de klarar av det. De som tillfälligt är sjuka ska inte
heller fasta, men de måste tilsammans med de som reser, ta igen de
dagar de missat. Även den som är frisk men som håler på att bli
sjuk kan också bryta fastan. Om en sjuk person fastar och insisterar
på att fortsätta fasta, trots nackdelarna med det, hans fasta
kommer att vara giltig, men illa omtyckt, för han accepterade inte
Allahs påbud och medgivande (som för vissa ses som förmån och för
andra som en eftergift).
Det
är i islam också förbjudet att fasta alla dagar under året. Om
man fastar frivilliga dagar kan man också bryta fastan. Profeten sa:
Den som fastar frivilligt är ansvarig för sig själv. (Ahmed,
ad-Daraqutni, Al-Baihaqi.
När
man bryter fastan gör man det helst med färska dadlar. Om det inte
finns, med torkade dadlar och om det inte finns, med vatten. Man
bryter också fastan innan man ber maghrib-bönen. Sedan är det inte
sunnah att äta någonting mer utan ett frivilligt val. Profeten
Muhammad brukade inte äta mer än dadlar och dricka vatten under
flera dagar. Meningen med natten är att man tillbringar den med att
läsa Koranen, vilket kommer att rena en ytterligare och öka ens
närhet till Allah.
Allah
har beordrat muslimer en massa saker och påmint dem om att de inte
ska känna skam, skuld, hat, sorg och ånger, rädsla, besvikelse,
ilska eller arrogans. Vissa handlingar (som kallas för stora och små
synder) skapar dessa känslor i längden, eftersom de antingen
påverkar en mentalt, fysiskt eller emotionellt på ett negativt
sätt. Allah har beordrat oss att göra vissa saker för att komma
högre upp i medvetandenivån och närmare Allah. Ju ”renare” vi
är (fria från negativa känslor som har olika ursprung), desto
närmare Allah kommer vi.
Om
vi känner dessa negativa känslor kommer vi att lida och Allah vill
att vi kommer ifrån detta. Känner vi oss hyperaktiva och förvirrade
är vi också på ”fel väg”. Våra målsättningar i livet är
oklara och vi hoppar från det ena projektet till det andra och
stressar hela tiden både oss själva och omgivningen.
Ju
närmare man är Allah, desto bättre mår man. För att komma
närmare Allah måste vi kämpa med oss själva, våra tankar och
känslor. Hur vet vi då om vi är på rätt väg?
När
du känner dig glad och produktiv är du på rätt väg. Du känner
dig modfylld, tillitsfull och optimistisk.
[3:126]
Gud
lät detta [sägas] enbart för att inge er nytt hopp
och
stilla oron i era hjärtan - segern kan inte komma från någon annan
än Gud, den Allsmäktige, den Vise -
[16:89]
[Påminn
dem om] den Dag då Vi från varje samfund skall låta ett vittne ur
deras egna led stiga fram [som skall vittna] mot dem! Och dig har Vi
gjort till vittne mot dem [som du har nått med budskapet]. Vi har
uppenbarat denna gudomliga Skrift för dig, steg för steg, med
klargörande av allt, med vägledning och nåd och ett glatt budskap
om hopp
till
dem som har underkastat sig Guds vilja!
Koranen
För
att ge människorna vägledning (igen) gav Allah oss Koranen som
vägledning. Den är en vägledning för alla oavsett vilken nivå
man är på i sin tro. Antingen ökar ens tro eller så minskar den
och det går upp och ner för de flesta. Tyvärr stannar mångas tro
i en väldigt svag form som ter sig som sorg, oro, ilska och rädsla.
För att överkomma det krävs det att man går vidare och lär sig
mer om hur man ”renar” sig. Allah har sagt att man renar sig på
många sätt, men de grundläggande är att man tvättar sig och sina
kläder fysiskt, ber fem gånger om dagen och nattbön, ger zakah,
åker på Hajj, fastar och ger saddaqa. Därtill finns det många
hadither om hur man ytterligare renare sig. Allah har sagt hur
viktigt det är med att kontrollera alla sina sinnen och sina tankar
och känslor. Allah har också sagt hur vi ska göra för att inte
bara rena oss själva (våra tankar och känslor), till exempel genom
att välja hur man beter sig, vad man säger, hur man rör sig,
kroppsspråk, ögonrörelser, vilket sällskap som är bäst för en,
vilka aktiviteter som hjälper en att närma sig Allah.
[2:185]
För
att ge människorna vägledning [inleddes] i månaden Ramadan
uppenbarelsen av Koranen
i
vilken vägledningen klargörs och en måttstock ges med vilken rätt
kan mätas och skiljas från orätt. Den av er som ser månens
nytändning skall fasta månaden ut. Men den som är sjuk eller
[stadd] på resa [skall fasta därefter] under motsvarande antal
dagar. Gud vill göra det lätt - inte tungt - för er. Håll [fastan
under den föreskrivna] perioden och prisa Gud som har väglett er -
kanske skall ni visa [Honom] tacksamhet.
Vilken
nivå är du i islam? Hur nära Allah är du?
Om
du fortfarande känner dig deprimerad, sorgsen, orolig, rädd eller
arg, så är du fortfarande på fel sida av vägen. Du måste börja
ändra din livsstil, dina tankar och dina känslor. Dina känslor är
din indikation på hur nära Allah du är. Den lägsta nivån är när
du känner dig modig och börjar sluta kritisera människor, muslimer
och dig själv.
1.
Det första du kommer att känna är mod på vägen till Allah. Det
gör du genom att tillåta människor att fela, genom att inte bry
dig om dem, annat än att påminna dem med Allahs ord som står i
Koranen. Du ökar också din känsla av mod genom att göra dhikr.
Genom att följa islams påbud, som fasta, saddaqa och så vidare
kommer du att känna din stärkt och du fylls av en själva av att
allt är möjligt. Du är redo för nästa nivå.
[8:11]
[Minns
hur] Han ingav er ett stort lugn och en känsla av trygghet och lät
ett regn falla från himlen för att rena er och lossa Djävulens
smutsiga [grepp] om era [sinnen], stärka ert mod
och
göra er stadiga på foten.
[8:46]
Och
lyd Gud och Hans Sändebud och undvik tvister och osämja; de skulle
komma ert mod
att
sjunka och er trosvisshet att försvagas. Och håll stånd! Gud är
med de uthålliga.
Det
första du känner, den svagaste av medvetandenivåerna, är modet.
Antingen har man den eller så sviker den oss:
[8:46]
Och
lyd Gud och Hans Sändebud och undvik tvister och osämja; de skulle
komma ert mod
att
sjunka och er trosvisshet att försvagas. Och håll stånd! Gud är
med de uthålliga.
2.
Genom att släppa taget om allt materiellt i livet och gamla negativa
känslor och minnen och sätta din tillit till Allah kommer du att
känna att du har förmåga att göra mer än tidigare. Du känner
dig nöjd med din livssituation.
[9:59]
Det
vore bättre om de nöjde sig med vad Gud och Hans Sändebud ger dem
och sade: "Vi litar till Gud för våra behov och Gud skall av
godhet ge oss [vad vi behöver - ge oss det] genom Sitt Sändebud. Vi
sätter vårt hopp
till
Gud.
3.
Nästa steg som du uppnår är hoppfullhet. Allah pratar mycket om
hopp i Koranen. Du kommer att känna din inspirerad och du kommer att
börja smitta av dig på andra med din inspiration. Du är villig att
göra vad som krävs av dig för att komma ännu närmare Allah. Du
känner dig optimistisk och du börjar att fokusera på dina tankar
och avsikter mera.
[17:105]
VI
HAR uppenbarat denna [Koran] med sanningen och med sanningen har den
stigit ned - och dig [Muhammad] har Vi sänt enbart som förkunnare
av ett glatt budskap om hopp
[för
människorna] och som varnare -
4.
Nästa steg är en känsla av harmoni. Du börjar bli vänlig mot
människor. Du har överseende med alla människor och accepterar dem
som de är. Du accepterar också Allahs budskap och ber om förlåtelse
i din bön, för dig själv och för andra. Du förlåter dig själv,
vilket gör att du håller på att förändras inifrån.
[2:268]
Djävulen
hotar er med fattigdom och uppmanar er att begå skamlösa
handlingar, men Gud lovar er Sin förlåtelse
och
Sin nåd. Gud når överallt och Han vet allt.
[2:286]
Gud
lägger inte på någon en tyngre börda än han kan bära. Det goda
han har gjort skall räknas honom till förtjänst och det onda han
har gjort skall läggas honom till last. Herre! Ställ oss inte till
svars för glömska eller oavsiktliga fel. Herre! Lägg inte på oss
en sådan börda som den Du lade på våra föregångare. Herre! Lägg
inte på oss [bördor] som vi inte har kraft att bära. Utplåna våra
synder och ge oss Din förlåtelse
och
förbarma Dig över oss. Du är vår Beskyddare! Låt oss segra över
förnekarna av sanningen!"
[3:17]
de
tålmodiga och uthålliga, de sanningsenliga, de som ödmjukt böjer
sig under Hans vilja, de som ger av sitt åt andra och som i den
tidiga gryningen ber om Guds förlåtelse
för
sina synder.
5.
När du kommit så här långt börjar du fundera på Allahs
skapelse. Du skaffar dig kunskap om världen, forskar, studerar,
läser Koranen i lyktan av den nya kunskapen och inser att Allah är
vis och att allt som står i Koranen är sant. Du förstår hur allt
hänger ihop, även om du inte kan förklara allting eftersom mycket
fortfarande är abstrakt, men du förstår intuitivt hur allt hänger
ihop.
[34:28]
VI
HAR sänt dig [Muhammad, inte bara till ditt eget folk utan] till
hela mänskligheten, som förkunnare av ett glatt budskap om hoppoch
som varnare, men de flesta människor är omedvetna [om detta].
6.
Nu har du kommit så långt att du känner kärlek mot alla. Du
tycker till och med att människor som inte alls verkar vänliga, som
andra ser som onda, har något gott i sig. Ditt tålamod är stort
och ditt överseende med folks humör och åsikter är stark. Du
reagerar inte längre med annat än kärlek, förståelse och förnuft
mot andra människor, nästan som profeten gjorde med människorna.
Du känner äkta tacksamhet för allting i livet och gör mycket
dhikr och ber mycket. Alhamdolillah är ett ord du använder ofta.
[18:28]
Och
ha tålamod med dem som morgon och afton anropar sin Herre och söker
Hans välbehag och vänd dig inte ifrån dem för att i stället vila
ögonen på denna världens pomp och ståt. Och lyssna inte till den
vars hjärta Vi har låtit förbli [kallt och] likgiltigt inför
tanken på Oss och som [bara] frågar efter det som behagar honom
själv. För honom är allt hopp
[om
räddning] ute.
[18:110]
Säg:
"Jag är bara en vanlig människa som ni. Genom uppenbarelsen
vet jag att er Gud är den Ende Guden. Var och en som med hopp
ser
fram mot mötet med sin Herre skall [sträva efter att] leva ett gott
och rättskaffens liv och att inte göra någon delaktig av den
dyrkan som han ägnar sin Herre!
[19:97]
Och
så har Vi gjort denna [Skrift] lätt att förstå, [förmedlad] på
ditt eget språk [Muhammad], just för att du med den skall förkunna
ett kärleksfullt budskap om hopp
för
de gudfruktiga och varna dem som vill bestrida och sätta allt i
fråga.
7.
Det är först nu som du kommer att intressera dig för änglarna mer
än någonsin. Du ber bönerna i tid, du längtar till dem. Du ber
till och med nattbön och lägger märke till saker andra struntar i,
tuppen som gal när människor dör, hur internet försvinner strax
innan bönen börjar (fem minuter innan). Du känner dig komplett och
ensamheten du kanske har känt innan gör dig inget, eftersom du
förstår att de flesta inte är på samma nivå som du, men det gör
inget. Ensamheten trivs du med och den har förbytts till äkta
glädje. Du börjar förstå vem Allah är och studerar hans namn i
Koranen mer noggrant.
[60:6]
I
dem har ni ett gott föredöme, [ett föredöme] för den som ser
fram mot [mötet med] Gud och den Yttersta dagen med hopp
[och
fruktan]. Och den som vänder ryggen [åt Gud bör tänka på att]
Gud är Den som är Sig själv nog, Den som allt lov och pris
tillkommer.
[2:34]
Och
när Vi befallde änglarna
att
falla ned på sina ansikten inför Adam föll de ned utom Iblees som
vägrade, full av högmod, och blev en av dem som förnekar
sanningen.
En
muslim som dyrkar Allah och älskar honom frivilligt, i motsats till
änglarna som prisar Hans namn ofrivilligt, är i Allahs ögon
upphöjd över änglarna.
[3:18]
GUD
[SJÄLV] vittnar - och [så gör] änglarna
och
de som har kunskap - att det inte finns en annan gud än Han,
Upprätthållaren av rättvisa och jämvikt; ingen annan gud finns än
Han, den Allsmäktige, den Vise.
8.
Nästa steg kommer du att känna dig lugn och tillfreds med livet. Du
känner dig tursam och ser hur perfekt Allahs skapelse är. Din
favoritsysselsättning är nattbönen och att stärka din
medvetandenivå och närhet till Allah. Du fokuserar med all din
mentala kapacitet och hjärta på islam och hur du kan närma dig
Allah och renhet.
[27:59]
SÄG:
"Gud ske lov och pris! [Hans] fred
över
dem som Han har utvalt bland Sina tjänare!" Är inte Gud förmer
än det som de vill sätta vid Hans sida?
[28:55]
Och
när de hör lättsinnigt tal, drar de sig undan och säger: "Vi
får svara för våra handlingar och ni får svara för era
handlingar; fred
över
er! Vi söker inte sällskap med dem som inte känner [skillnaden
mellan rätt och orätt]."
[50:34]
[Och
de skall hälsas med orden:] "Stig in i fred
[i
paradiset]! Detta är den Dag som inte har något slut!"
[97:5]
[Natten andas] fred
till
dess dagen gryr!